Familievennlige sykkelturer i Hallingdal

Hele Hallingdal er full av gode sykkelruter, både på stier og fjellveier. Her kommer en oversikt over en familievennlig tur fra alle kommunene i dalen, som passer for alle.

Einarsetrunden på Golsfjellet

Hyggelig familietur på gode grusveier, men med innslag av enkel stisykling.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Et naturlig startsted for denne rundturen, er Storefjell Resort Hotel. Følg veien forbi/rundt hotellet og på oversiden av lavvoene. Enkel sti og hyttevei til Kamben, videre langs Postvegen til Storefjellvegen og Skutusetkrysset. Følg veien gjennom Skutuset, videre på sti/kjerrevei til Vermeli og Tunnetjern stølslag. Følg vei til Turkoppmyre og videre på sykkelvei til Einarset. Fortsett tilbake til Storefjell.

Dette er en middels vanskelig tur på ca 12 km, og det egner seg ikke med sykkeltralle. Servering på Storefjell.

Hemsedal

Tottelia Rides Hemsedal - den familievennlige sykkelparken som ligger mellom Hemsedal sentrum og skisenteret Sykkelparken har en familievennlig grønn runde med tre morsomme mini-flytstier i ulik vanskelighetsgrad, på totalt 1,7 km, med koselig grillplass og utsiktsplass midt i området

Stiene følger naturlig i terrenget, med grusdekke og godt drenert underlag. Det er en lettere grønn rundløype, med tre lekende linjer midt i området, gradert grønt, blått og rødt med en del utfordringer som små humper (slik at man ikke trenger å bremse eller tråkke), doserte svinger og noen små hopp for å gjøre stien morsom og spennende for syklister i alle aldre, fra nybegynnere til mer avanserte terrengsyklister.

Den blå løypen er lagd som en parallell løype, sånn at man kan leke seg to stk i samme løype.

Familievennlig rundtur på Sundre, Ål

Start turen på Bråta Idrettspark, gode parkeringsmuligheter, og sykle den nye stigen «Elvelangs» oppover mot Hallingdal Sykkelpark.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Etter en runde i pumptracken kan man sykle til Hallingdal Feriepark for en is og videre opp til badeplassen for en dukkert. Sykkelturen tilbake går opp til sentrum med en lunsjstopp på Sundre. Rundturen er ca 6 km.

Vil man ha en lengre tur går sykkelveien videre fra badeplassen opp langs Strandafjorden til Kleivi, det er ca 10 km fra badeplassen til Kleivi.

Fabrikkturen på Geilo

Fabrikkturen er en fin runde på Geilo, tilpasset barn og familier, på ca 7 km.

Fra Geilojordet sykler du gjennom sentrum, under jernbanen mot Dr. Holms Hotel. Følg Timrehaugvegen og sykle forbi Slaatta skisenter til Bardøla Høyfjellshotell. Du følger deretter Bardølavegen vei oppover over Budøla til Luten og videre til Øyovegen til knivfabrikken, Brødrene Øyo.

Ikke langt unna, på den andre siden av Rv7, finner du den kjente og tradisjonsrike knivfabrikken, Brusletto & Co; og litt lenger langs veien finner du også Skaugum Bestikkfabrikk. Derfra følger du gang- og sykkelveien langs RV7 tilbake til sentrum. Turen tar ca 1-2 timer i rolig tempo.

Familievennlige sykkelturer i Hallingdal: oznor

Nesfjellet Rundt (terrengsykkeltur)

Velkommen til Nesfjellet Rundt. Denne turen går hovedsakelig på tilrettelagte sykkel-grusveier, men noe følger sti. Det anbefales terrengsykkel med dempegaffel. Turen er familievennlig, men vær obs på at hele runden kan bli lang for de minste. Ta deg god tid og nyt omgivelsene.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Start på Golfkaféen (Nesfjellet/ Nesbyen Golf) og følg grusveien bort til krysset i langrennstraséen (”kloakktraseen”) hvor selve runden starter. Vi anbefaler å ta til høyre her og sykle runden MOT klokka. Dette gir den beste opplevelsen. Følg langrennstraséen, kryss Bøgasetvegen og videre opp mot Trollset, Nystølen og Kuluset. Veien går fra toppen av Kuluset videre over Bøgaset og ned igjen til Golfkaféen.

Hele turen er markert med gule bånd. Dette er en enkel tur på ca 14 km, varighet ca 1,5 timer. Serveringssteder langs turen er Golfkaféen og Nystølkroken Kafé.

Flå

Følg skilting til Høgevarde. Stien går fra enden av Gulsviksetervegen ved Fiskedammen (bålplassen), forbi Sauvallstjern til Bekkefaret. Stien gir lett adgang til terrenget i området ved Gulsviksetran og beveger seg forbi varmestua ved Sauvalltjern. Stien er laget for både gående, syklende og trillende, med tilrettelagte rasteplasser og utkikkspunkt underveis.

Den siste delen av stien, der det går nedover, er spesielt tilpasset for stisyklister, og inneholder spennende utfordringer for store og små: Her finner du over 20 store (og mange små) doseringer, kuler og balanseutfordringer.

Stien passer for alle aldre og ferdighetsnivå, og kan sykles med alle typer sykkel (selv om en terrengsykkel passer best).