Servicemarkedssjef ved Nesbyen Auto, Jan Åge Hallingstad. Foto: Ragnar Hilde

Vinterklar bil: Dette bør du gjøre

Lys, dekk og vedlikehold. Hvor bør du legge fokus før du setter kursen til fjells? Hytta Vår har tatt turen til Nesbyen Auto for å få deres beste tips.

– Start med en ordentlig høstvask, sier servicemarkedssjef ved Nesbyen Auto, Jan Åge Hallingstad.

Et godt utgangspunkt

Det er ikke nødvendigvis for å gjøre bilen flott og se på. Hallingstad begrunner det slik:

– En ordentlig vask med polish gjør det mye lettere å holde bilen ren utover vinteren. Salt og piggstøv fester seg lettere til matte flater og kan skade bilens lakk og metall på sikt.

Hallingstad mener man burde sette av et par timer til bilpleie.

– Ta deg en lørdag formiddag og gjør bilen ren utvendig, det gjør jobben med å vaske bort salt og lignende lettere utover vinteren sier han og understreker viktigheten av å bruke polish.

Neste punkt på lista er lys. Sjekk om alt fungerer.

– Nyere biler har stort sett indikatorer som sier ifra ved manglende lys, har du ikke dette burde du dobbeltsjekke alle lys.

Hallingstad mener fungerende lys er noe av det viktigste før man legger ut på tur.

– Om sommeren er det ikke alltid man registrerer manglende lys men utover vinteren kommer mørket fort og man kan få seg en overraskelse. I tillegg handler det som å ta hensyn til andre bilister som skal se deg langs veien.

Dekkvalg

Dekk kan være vanskelig vurdering å ta. Skal man bytte eller holder de en sesong til? Hallingstad har noen punkter man bør gå etter.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Minimumsdybde på vinterdekk er 3 millimeter. Har du mindre dybde i mønsteret får du bot. Dette er ikke en standard å gå etter. Til sammenligning er mønsterdybden på nye dekk 8 millimeter.

For å være sikker på at dekkene dine vil holde en hel sesong sier Hallingstad at man bør ha mellom 5 og 6 millimeter med mønster.

Men mønsteret i dekket er ikke det eneste som avgjør. En viktig ting å huske er levetiden på gummien.

– Folk merker ikke at gummien i dekket er for dårlig før det kan være for sent. I en situasjon hvor bremselengde er avgjørende vil du merke stor forskjell på nytt og gammelt dekk, seier Hallingstad.

Han sier ett dekk har levealder på tre til fire år og uavhengig av mønsterdybde burde byttes ut etter dette.

– Ikke la deg lure av mønsterdybden. Alle dekk er merket med produksjonstid så dette kan være greit å sjekke før du legger om.

På dekket vil det for eksempel stå: 1620. Det betyr at dekket er produsert i uke 16 i år 2020.

– Skal man gå for pigg eller piggfritt?

– Det er en vurderingssak. Det jeg kan si er at mange som går over til piggfritt ikke bytter tilbake til pigg. I elbil ønsker man å redusere støyen så der ser vi at piggfritt er en vinner. Om du en dag tenker at du burde hatt piggdekk er kanskje forholdene så dårlig at bilen burde stå uansett.

Et siste dekktips fra Nesbyen Auto er å bruke dekkhotell.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Da slipper mange bekymringer hva angår dekk. De fleste verksteder tilbyr nå en løsning hvor de oppbevarer, bytter, legger om og vedlikeholder dekkene dine på en god måte.

Pigg eller piggfritt? En smakssak mener Hallingstad. Foto: Ragnar Hilde

Batteri og sikt

En klassiker om vinteren er flatt batteri og ifølge Hallingstad den største inntauingsårsaken i vinterhalvåret.

– Det gjelder både elbil og biler med fossilt brennstoff. Det er mange som tror at elbilene ikke trenger å lades på samme måte som andre biler, men det er ofte sånn. De har på samme måte som biler med diesel- og bensinmotorer et 12 volts system som lider når det er kaldt.

Hallingstad anbefaler en vedlikeholdslader. Den kan monteres selv og gir deg muligheten til å lade batteriet hjemme.

– Ved 18 minusgrader yter batteriet i bilen kun 40 % kapasitet. Ved korte turer og lang tid mellom kjøring kan det til slutt resultere i flatt batteri. Jeg anbefaler derfor å lade batteriet to til tre ganger i løpet av vinterhalvåret.

Som siste punkt på lista snakker Hallingstad om sikt. Lys er en vesentlig del av dette, men også vindusvisker og spylevæske kan være greit å se over.

– Pass på at spylervæska tåler minusgrader. Samtidig kan du sjekke vindusviskeren, det kan være både farlig og irriterende og kjøre med en vindusvisker som ikke tar hele frontruta.

– For øvrig vil jeg anbefale folk å følge bilens vedlikeholdsprogram. Det er den viktigste forberedelsen man gjør. I tillegg anbefaler jeg å skaffe seg motorvarmer. Det reduserer utslipp mot miljøet, samtidig som det sliter mindre på motoren i kulda.

Vedlikeholds lader til batteriet reduserer sjansen for flatt batteri. Foto: Ragnar Hilde