Odd Nelvik på tur til Harahorn. Foto: David Høøk

– Og slik ble jeg brennerieier

Odd Nelvik har vært på hytte i Hemsedal i nærmere 40 år. Tilhørigheten ga inspirasjon til det som er kåret til en av verdens beste gin.

At tidligere Se og Hør redaktør, Odd Nelvik, skulle lage brennevin er noe tilfeldig. Hvert fall i skalaen han nå produserer.

Hobbyprosjekt

– Det er jo litt tilfeldigheter, sier Nelvik til Hytta vår. Han er akkurat kommet frem til Grøndalen i Hemsedal og er klar for rypejakt.

– Journalistikk fører til hva som helst, bare man slutter i tide, fortsetter han.

Og etter over 35 år som journalist, redaktør og talsmann for Se og Hør, sluttet han i 2008.

Som et hobbyprosjekt startet Nelvik i 2010 å produsere en akevitt, kalt Arvesølvet.

Han forklarer:

– Det ble etter hvert mer alvor og en levevei. Og det største steget tok vi i 2013 når han som drev brenneriet kom på at han ville selge. Han var sliten og ingen slektninger ville overta. Vi ble stående ovenfor et valg, skulle vi fortsette å leie eller kjøpe hele brenneriet og satse på dette?

– Og slik ble jeg brennerieier, ler Nelvik.

Tur til Harahorn

I 2015 var det en ginbølge i Norge, og Nelvik, som da hadde blitt eier av det som nå heter «Det norske brenneri», hadde lyst til å lage en god håndverksgin.

– Oppskriften var klar og i vår gin skulle vi bruke mange norske vekster, det var bare navnet som gjensto, sier Nelvik som forklarer at Harahorn er rett ovenfor hytta og at de ofte går tur i området.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Det er ikke alltid enkelt å komme på et navn, men 17. mai 2015 skulle jeg å samboeren gå til Harahorn mens det enda var skiføre. Vi var lei av å være i Oslo på nasjonaldagen og alt maset som fulgte med der. Vi bestemte oss for å dra til fjells, sier Nelvik.

– Vi spente på oss skia og tok med flagg og en knert i sekken. Mens vi gikk kokte hodet.

Han klarte ikke å legge fra seg tanken på hva denne ginen skulle døpes. Når de kom til toppen satt Nelvik og samboeren seg ned, spiste niste og tok seg en liten klunk.

– Siv? Hva med å kalle denne ginen Harahorn? Spurte Nelvik.

– Ja! Det er i hvert fall mye bedre en alle andre navn du går og tenker på, var svaret han fikk.

– Og da var det avgjort, sier Nelvik. Det ble en hare med horn på flaska.

– Harahorn er et mytisk dyr, kalt jackalope på engelsk. Det kan jo være min bakgrunn som jeger som gjorde at jeg likte den ideen. Det er heller ikke uvanlig å stoppe ut harer og sette horn på de, sier Nelvik.

Internasjonal anerkjennelse

– Jeg mener det var et godt navn og samboeren min mente det var det beste. Det er enkelt å uttale internasjonalt, i tillegg fant vi ut at jackalope er stort i USA og Canada.

At jackalope var et dyr amerikanerne har et spesielt forhold til var ikke Nelvik klar over, og sier de fikk det litt gratis.

Noe som ikke kommer gratis er anerkjennelsen den nå har fått internasjonalt.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Ginen er kåret til årets gin i USA i 2019. Smaksdommere fra San Francisco og London har gitt Harahorn gullmedaljer. «The Bartender Spirits Award» har også Harahorn på sin liste over «Top 13 gin brands to stock up your bar with», sier Nelvik.

I tillegg blir Harahorn solgt hos SAS så den internasjonale etterspørselen øker i takt med det. Nelvik mener nok at noe av suksess høster frukter i Hemsedal.

– Jeg vil nok tro at Harahorn hotell har fått merke at den har blitt en hit, sier han.

– Hva er det som gjør den så populær?

– Det kan vi takke vår master blender, Jon Bertilsen for. Det er noe med den ekte smaken av skog og fjell. Einebærene plukker vi blant annet ved fjellet i Hemsedal og de er store smaksbomber, avslutter Nelvik.

Ved Harahorn i Hemsedal plukkes einebærene som brukes i ginen. – Det er store smaksbomber, sier Nelvik. Foto: David Høøk
i 2013 ble Odd Nelvik brennerieier. I 2015 startet de produksjonen av Harahorn. Foto: David Høøk