SkiStar Hemsedal opplyser om koronasikring Foto: Ola Matsson / SkiStar

Slik blir alpinanlegget i Hemsedal koronasikkert

I en pressemelding forteller SkiStar hvordan de i vinter skal sikre anleggene sine så både besøkende og ansatte skal være trygge. - Vi må alle holde oss oppdatert, og følge de siste anbefalinger og retningslinjer fra FHI, sier destinasjonssjef i SkiStar Hemsedal, Andreas Smith-Erichsen.

I løpet av høsten har SkiStar i Trysil og Hemsedal jobbet intenst med destinasjonsselskaper, lokale og nasjonale aktører, blant annet kommunale helsetjenester og redningstjenester og bransjeorganisasjonen ALF for å kunne åpne skisesongen på en trygg og sikker måte, for gjester og ansatte i den pågående koronapandemien. Basert på felles smittevernveileder for alpinanlegg har SkiStar før åpningen tatt en rekke forholdsregler for heiser og bakker, overnatting, skiskole, skiutleie, arrangementer, og hva som skjer hvis en gjest blir syk før eller under opphold i Trysil eller Hemsedal.

Smittefaren utendørs er liten

SkiStar i Trysil og Hemsedal har i løpet av høsten gjennomført covid-19 møter med lokale og regionale aktører og gjennom destinasjonsselskapene har det blitt arbeidet på tvers av bransjer for å få belyst alle spørsmål knyttet til drift av en vinterdestinasjon. SkiStar har også hatt dialog nasjonalt med FHI via bransjeorganisasjonen ALF, som har oppdatert retningslinjene for vinteren.

I tillegg til koronatilpasninger jobbes det med å klargjøre heiser og bakker før kulden og snøen kommer. Snøkanonene er allerede testet og det har kommet litt snø på fjelltoppene i Hemsedal. Anlegget vil åpne så fort de kan tilby bra alpin skikjøring.

– Vi elsker ski og snø like mye som gjestene våre. Alpin skikjøring er en kontaktfri utendørsaktivitet som er viktig for folkehelsen og menneskers velvære. I tillegg er de fleste av heisene våre tallerken-, T-krok- og åpne stolheiser i åpne fjellmiljøer. FHI har også sagt at smittefaren utendørs og i heis generelt er liten. Vi må alle holde oss oppdatert, og følge de siste anbefalinger og retningslinjer fra FHI, lokale og sentrale myndigheter. Disse kan endres raskt, derfor har vi alle et like stort ansvar for å følge dem, sier Andreas Smith-Erichsen, destinasjonssjef i SkiStar Hemsedal.

Andreas Smith-Erichsen er destinasjonssjef i SkiStar Hemsedal Foto: SkiStar

Slik koronasikrer SkiStar vintersesongen

Heiser og løyper:

– Vi har gjennomgått rutinene våre og lagt til rette for større avstand i heiskøer, og oppfordrer alle til å holde en meter avstand.

– Vi oppfordrer alle til å kjøre heis sammen med familie eller reisefølge.

– Slik reglene er nå kan annethvert sete benyttes i stolheisen, men familier eller reisefølge kan fylle stolene.

– De som ber om hjelp med tallerkenheis eller T-krok vil få hjelp av heisfører.

– I stolheiser med vindbeskyttelse anbefales det at den holdes åpen.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Singelkøen fjernes, og vi vil ikke oppfordre til å fylle alle seter i stolheisen.

– Du kan lade SkiPasset i SkiStar-appen på mobilen i realtid før du tar heisen. Har du ikke selve plastkortet kan det kjøpes på utendørs salgssteder eller enkelte steder i automater.

– Vi begrenser antall plasser i varmestuene og vil ha verter på plass som veileder gjestene og holder det rent.

– Vi gjennomgår heisenes åpningstider og vil ved behov tilby lengre skidager der det er mulig.

– I SkiStar-appen kan du også se hvilke tider det er mest/minst folk i heisene, i restaurantene i bakken, hvilke som har bordbestilling eller takeaway, samt åpningstider. Det samme gjelder dagligvarebutikker (flest/minst folk i butikkene og åpningstider).

Overnatting:

– Rutinene er gjennomgått og det blir økt renhold av boenheter.

– På en stor andel av boenhetene innfører vi digital inn- og utsjekk.

Skileie/SkiStarshop:

– Vi introduserer et digitalt køsystem for skiutleie, slik at du enkelt kan vente utenfor til det er din tur.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Vi tilbyr levering av utstyr til noen av våre overnattingssteder, og oppfordrer gjestene til å forhåndsbestille.

– I Trysil blir det eget lokale for utlevering av forhåndsbestilt utstyr.

– Ingen selvbetjening ved utlån av hjelmer og staver. Hjelmer desinfiseres etter innlevering, staver vaskes.

Skiskole:

– Vi har sett over samlingsplassene og fordeler gruppene litt annerledes i år slik at ikke for mange samles på samme sted.

– Vi ønsker at bare en av foreldrene leverer og henter barn for å redusere antall personer.

– Sørg for å ta på deg varme klær når du skal i skiskolen, ikke minst for barna dine ettersom vi vil være utendørs hele tiden.

– Ingen barnepass (Valles barnepass) innendørs.

– Vi vil tilby forhåndsbookede aktivitetsøkter utendørs (som f.eks. skattejakt, aking og snølek).

Skibuss:

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Vi følger hvert lands retningslinjer for offentlig transport.

Arrangementer:

– Vurderes fortløpende i dialog med arrangører. Akkurat nå har vi avlyst skitesthelgene som vi vanligvis har i desember. Diskusjoner pågår med leverandørene om å gjøre en skitest-variant senere.

Hva skjer hvis en gjest blir syk før turen:

– SkiPass, skiutleie og skiskole kan du avbestille inntil dagen før ankomst og få refundert alt.

– Med vår Book Safe Insurance kan du avbestille/ombooke overnatting inntil 21 dager før ankomst uten legeattest.

Hva skjer hvis en gjest blir syk på stedet:

SkiStar følger ALFs anbefalinger for bransjen, som har hatt en dialog med FHI om dette. Gjesten selv har et stort ansvar for å holde seg i sin boenhet ved minste symptomer på forkjølelse, og vi er sammen med andre aktører på destinasjonen forberedt på å kunne isolere både gjester og våre ansatte når det er nødvendig. Det er også viktig at du som gjest skal tenke på hvordan du kan komme hjem hvis du blir syk.

Gjester som bor i våre boenheter, og sier ifra om at de er forkjølet eller mistenker korona, blir av kundeservice bedt om å kontakte 116117 (norsk legevakt). Gjester må følge gitte anvisninger og ikke forlate bostedet.

Deretter anbefales gjesten å returnere hjem i egen bil. Det er også viktig at du som gjest mottar legeerklæring hvis du må avbryte oppholdet. Vi sørger for å sanere boenheten før neste gjest.

SkiStar følger utviklingen av koronapandemien nøye, og vi forholder oss til myndighetenes beslutninger og anbefalinger. Våre forholdsregler implementeres basert på hvordan situasjonen ser ut nå, men det kan endres fortløpende.