Vedlikehold av sykkelen din: N/A Foto: privat

Vedlikehold av sykkelen din

Noe av det viktigste på en sykkeltur er at alt på sykkelen fungerer som det skal, derfor er det viktig å ta vare på sykkelen og gjøre det du kan for å holde den vedlike. Mye kan du gjøre selv, mens andre ting bør fagfolk ta seg av.

Vi har snakket med Tretterud Sport på Torpo. De utfører vedlikehold og service på alle typer sykler og ga oss mange gode råd.

En sykkel bør, som en bil, på service hos et sykkelverksted minst en gang pr. år. Er sykkelen mye brukt kan det kanskje være en ide med to servicer.

Service på støtdempere bør utføres av fagfolk, men som Torbjørn Skarpås hos Tretterud Sport sier: Noen vil alltid klare det, men flesteparten vil kanskje gjøre vondt verre.

Elsykler trenger oftere service, dette fordi de ofte brukes mer, brukerne sykler lengre turer og kreftene som blir overført til kjede, og bremser er større enn på en sykkel uten motor.

Dette medfører også større slitasje på alle bevegelige deler.

Vedlikehold av sykkelen din: N/A Foto: privat

Dekk

Gummien på dekkene blir også dårligere etter noen år, og dersom dekket er slitt eller har fått mye sprekker bør det skiftes.

Dette kan du fint gjøre selv dersom du ikke har en elsykkel med motoren i bakhjulet. Da må du koble bort strøm osv, og dette kan være litt vanskelig på enkelte sykler om du ikke har erfaring med slikt. Hydrauliske bremser må også sjekkes, får du luft inn i bremsesystemet vil du miste bremsene, akkurat som på en bil. Vær derfor oppmerksom dersom trykket i bremsehendelen på sykkelen din reduseres.

Vedlikehold av sykkelen din: N/A Foto: privat

Gir / bremseklosser

Gear trenger ingen smøring. Ikke spray direkte på bremseskiver, spray fra undersiden av kjedet. Olje på bremseskivene vil gjøre at bremsene ikke får samme effekt under bremsing som du forventer, den effekten kommer heller ikke tilbake før oljen som er sprayet på bremseskiven er slitt bort.

Daglig vedlikehold er likt uansett om du har elsykkel eller en vanlig sykel uten elektrisk hjelp. Men elsykler har et mye større forbruk av bremseklosser, pass på å sjekke disse og bytt før de er helt utslitt. Dersom bremseklossene er utslitt og du begynner å bremse stål mot stål så må også bremseskiver byttes og i noen tilfeller også hele bremsekaliperen.

Gear som ikke går som ønsket kan noen ganger være et problem, som regel er det ikke nødvendig å justere noen av innstillingene på gearveksleren på hjulet. Disse skal normalt ikke røres, kun om du har veltet og fått en skade har slått noe skjevt. Som regel er det girvaier eller strømpen vaieren går i som er problemet. Her kan vann og rust lage skader innvendig i strømpen og gjøre at girene ikke skifter som de skal. Kontakt et sykkelverksted for å fikse dette om du ikke selv har gjort slikt arbeid før.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Vedlikehold av sykkelen din: N/A Foto: privat

Hold sykkelen ren

Det aller viktigste du kan gjøre er å holde sykkelen ren. Vask sykkelen som du vasker bilen, og sørg for å smøre opp kjedet etter hver vask. Ikke bruk høyttrykksspyler med høyt trykk direkte på sykkelen, da trenger det vann inn i lager og støtdempere og kan lage rust over tid. Bruk derfor god avstand dersom du bruker høyttrykksspyler. Vent til kjedet er tørt og fritt for vann før du smører opp kjedet. Ikke ha på for mye, og etter smøring tar du en fille og drar over kjedet, da tar den med seg overflødig olje. Et sykkelkjede bør byttes etter ca 80 - 100 mil. Bytter du kjede ofte nok blir ikke girene på sykkelen så slitt at de også må byttes.

Vedlikehold av sykkelen din: N/A Foto: privat
Vedlikehold av sykkelen din: N/A Foto: privat
Vedlikehold av sykkelen din: N/A Foto: privat