Centrum Narvesenkiosk på hjørnet av Karl Johans gate og Rosenkrantz' gate, Oslo. Arkitekt Erik Glosimodt.

Fra kiosk til stiftelse

Bertrand Narvesen (1860-1939) grunnla Narvesens Kioskkompani i 1894 for salg av lesestoff for reisende ved jernbanene på Østlandet.

Senere ble det et landsomfattende selskap, og aksjeselskap fra 1928.

Kioskene solgte etter hvert også kortevarer, sjokolade og andre nytelsesmidler.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Stiftelsen Fritt Ord ble oppretta i 1974 med Narvesen-aksjene som grunnkapital. Siden Narvesen i tida etter andre verdenskrig var den eneste åpne distribusjonskanalen for aviser og tidsskrifter, så ledelsen i selskapet det som sin rolle å motarbeide politisk ensretting og meningskontroll.

Bertrand Narvesen.

I 1975 ble Narvesen slått sammen med Norsk Spisevognselskap med aksjer fra Narvesen og NSB. Firmaet drev serveringssteder, togservering og hoteller.

På 1990-tallet overtok Narvesen de norske rettighetene til den amerikanske restaurantkjeden Burger King, rettighetene til handelskjeden 7-Eleven i Norge, Sverige og Danmark, og det svenske kioskselskapet Pressbyrån. Narvesen kjøpte også restaurantkjeden Peppes Pizza,

Først på 2000-tallet ble Narvesen slått sammen med Rema 1000 til Reitan Narvesen. Stiftelsen Fritt Ord solgte da alle aksjene sine i selskapet for å frikoble seg fra kommersielle interesser.

Senere har Reitan Narvesen solgt serveringsvirksomheten sin, men har utvidet innafor kiosk- og handelsservice i Sverige, Finland, Estland og Litauen.