De unge elsker påskekakaoen

Lite slår varm kakao i påskesola! 6 av 10 sier de pleier å drikke kakao i påsken, og den deilige og varme drikken er aller mest populær blant dem under 30 år.

73 % av de mellom 15 og 29 år drikker kakao i påsken.

Som i de fleste høytider har vi noen universelle tradisjoner vi forbinder med litt ekstra kos og hygge, og påsken er intet unntak.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

I påsken er det mange som sverger til favorittene appelsin, tursjokolade og kakao. Det er likevel noen demografiske forskjeller i hvem som drikker den mest. En ny undersøkelse gjort på vegne av Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) viser at over 73 % av de mellom 15 og 29 år pleier å drikke kakao i påskeferien. Også de mellom 30-44 år drikker rikelig med varm sjokolade, der er tilsvarende andel på 66 %.

Det er også noen forskjeller i hvilken grad vi nyter kakao ut fra hvor vi bor i landet. Det er nemlig i Midt-Norge, Nord-Norge og på Vestlandet vi drikker mest kakao. Midt-Norge troner øverst hvor hele 7 av 10 sier at de pleier å drikke kakao flere ganger i løpet av påskedagene.

Perfekt

Men uansett alder eller hvor du måtte befinne deg i landet - er kakao en perfekt og enkel drikk som passer til alle, i de beste anledninger. Enten du nyter den i by eller bygd, er en termos fylt med kakao perfekt for turer i nærområde, i solveggen på hytta eller i sofaen med et brettspill eller en god bok.

– Det fine med hjemmelaget kakao er at vi kan nyte den slik vi liker den best. Den kan lages på smeltet sjokolade, fyldig melk og pisket krem for en luksusvariant, eller du kan blande den med lettmelk, lite sukker og kakaopulver for en lettere variant. I tillegg har vi sett at melk med sjokoladesmak uten tilsatt sukker er blitt veldig populært, og smaker like godt oppvarmet som kakao til både frokost- og kveldskos. Kakao har få ingredienser, men består ofte av melk som i tillegg gir påfyll av viktige næringsstoffer som kalsium og jod, sier Terese Glemminge Arnesen, ernæringsrådgiver hos Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no).

Stine Wickmann, kommunikasjonsrådgiver, Melk.no