Høgevarde åpner i sommer flere nye sykkelstier. På sikt kommer nettet til å omfatte om lag 100 kilometer.

Sykkelstier for 107 millioner

Høgevarde åpner i sommer 20 til 30 km spesialdesigna stier for store og små sykkelentusiaster. Målet de neste årene er 80-100 km. Tilbudet i Flå blir ett av Europas største nettverk av sykkelstier

- Vi har tro på at Høgevarde vil bli omtalt som en av de store kjente sykkeldestinasjonene i verden, sier Harald Haaland i Høgevarde A/S.

Han sier videre at dette bare er starten på millionsatsingen. Målet er å komme opp i 100 km med stier, og å bli en ledende sykkeldestinasjon internasjonalt.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

I Hallingdal bygges det mer sykkelstier enn noe andre sted i landet, og regionen har blitt et eldorado for de som er glad i flyt, fart og opplevelser på to hjul. Sentralt i utviklinga står Hallingdal Rides, som har en koordinerende rolle på vegne av de seks hallingdalskommunene som eier selskapet. Resultatet er at uansett hvor i dalen du befinner deg, vil du finne et sykkelanlegg å boltre deg i.

Målet er å bygge ett av Europas største nettverk av sykkelstier i Gulsvikfjellet.

Helårs fjelldestinasjon

Nå har også krefter i Flå kasta seg rundt – med ambisjoner som få. Nemlig å bygge ett av Europas største nettverk av sykkelstier i Gulsvikfjellet, og å bli en sykkeldestinasjon som kan måle seg med de beste i verden. Målet er å bli Europas svar på Whistler i Canada.

Og budsjettet for 80-100 km stier på Høgevarde: 107 millioner kroner i løpet av fem til åtte år.

Stiene er delt inn i flere vanskelighetsgrader.

Det private selskapet Høgevarde AS, har de største økonomiske musklene, og samarbeider med Flå sti og sykkel AS, eid av Flå kommune, idrettslaget og Flå vekst – som står som eiere av stiene.

For Høgevarde AS er dette ett av flere steg for å bygge fremtidens bærekraftige fjelldestinasjon. Veien går gjennom skånsom utbygging, bruk av bærekraftige materialer og delingsøkonomi. Målet er også mange faste arbeidsplasser.

Australske Glen Jacobs fra stibyggerfirmaet World Trail er en guru innen internasjonal stibygging.

Henta inn sykkelikon

Alt i 2019 ble den såkalte stibyggerkongen og ikonet, australske Glen Jacobs og et team på 14 personer fra stibyggerfirmaet World Trail, henta inn i arbeidet med sykkeltilbudet på Høgevarde. Først året etter, ble planene offentliggjort. Starten for byggearbeidet gikk i 2021 – samme år sto også Lavvostien, en rundløype på 1. km ferdig, som den første.

Harald Haaland.

Harald Haaland, destinasjonsutvikler i Høgevarde AS, forklarer at størrelsen på prosjektet er av et kaliber, som få norske og nordiske miljø er i stand til å håndtere. På samme tid bygger World Trail med en kvalitet han ikke har sett i Skandinavia før. Glen Jacobs har også fingeren på pulsen i utviklinga av sykkelsporten, som løypedesigner både i OL, VM og verdenscup i terrengsykling.

-Kompetansen og engasjementet Jacobs og World Trail har, er gull verdt for produktet vårt. På samme tid er Jacobs en ydmyk og fin fyr å jobbe med. Han blir her i hele sommer, selv uten betaling, rett og slett fordi han har lagt sin elsk på Hallingdal, og synes dette er en fin plass å være, forteller Haaland.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Balanserer klimaregnskapet

Men det er et paradoks at det som skal bli en bærekraftig helårs reisedestinasjon, flyr inn 15 mann fra andre siden av kloden for å bygge stier her.

-Så klart er det et paradoks, men kompetansen er så kritisk at det må bare bli sånn. Vi gjør det vi kan for å kompensere for klimautslippene vi genererer, både med tanke på fly og stibygging.

Den opprinnelige planen var å kjøpe klimakvoter – men nå er Høgevarde AS i dialog med en biokull-produsent.

-Biokull fanger og lagrer Co₂ og kan brukes til jordforbedring og for å tørke opp sykkelstiene. Det er spennende om vi får det til, og kan bruke klimakompensasjon rett ned i stiene, for å gjøre de bedre, sier Haaland.

Høgevarde har en godt organisert tilbringertjeneste

Ellers utilgjengelig

Stiene ligger i hovedsak under tregrensa, men det finnes også noen høyfjellsstier. Han minner og om at store deler av naturen på Høgevarde, er utilgjengelig og vanskelig for folk å komme til. Ved hjelp av sykkelstiene får man nå tilgang til «nye» fine naturopplevelser.

-Skal man bygge reiseliv og utvikle en destinasjon, kommer man ikke unna inngrep i naturen. Vi har tenkt som så at Norge ikke trenger enda et alpinanlegg, og har i stedet valgt å tilby andre aktivitetsbaserte opplevelser, med mindre inngrep, forklarer Haaland.

Dermed var det heller ikke tilfeldig at World Trail ble henta inn.

-Om man spør Jacobs om hvor mange trær han har felt i sine prosjekt, kan han telle de på to hender. World Trail er gode på å legge stiene over og rundt slik at det blir minimalt med inngrep i terrenget, de bruker de minste maskinene, noe som gjør at arbeidet tar lengre tid, og de legger tilbake vegetasjonen etter seg. Det er på langt nær tilfelle alle plasser i Sykkel-Norge. Vi bruker også i hovedsak lokale jordmasser, i stedet for å kjøre inn mengder med grå grus. Når stiene får satt seg i terrenget – vil det se ut som klassiske norsk skogsstier, som smyger seg greit inn i landskapet, forsikrer Haaland.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Åpner fortløpende

Stiene Lavvostien og Forkbeard er alt i full drift, i tillegg til Battlescar, som i fjor åpna fra toppen av fjellheisen til lavvoen – med både mulighet til å få luft under dekka og å slå seg skikkelig, om en ikke er forsiktig. Fra før finnes det også et par fjellstier, som er bygd med syklister i tankene.

-Vi gravde mer sti i fjor enn det vi rakk å få ferdig. Dermed åpner vi stier så fort de blir ferdigstilt. Vi starter sesongen med 20 km stier, og satser på å ha ferdig 30 km innen sommeren er på hell, forklarer Haaland.

Fra Australia: Stibyggerne Hys Arkinson og Jackson Collins.

I fjor var det 15 mann fra Australia, og 10 innleide sesongarbeidere fra Høgevarde AS, i sving. Denne sesongen blir det litt færre

-Når setter dere strek for prosjektet?

Inntektene Høgevarde har fra fritidsboliger, betaler for sykkelsatsinga, og utgjør hoveddelen av økonomien i prosjektet. Dermed er vi avhengig av markedet – det styrer hva vi har råd til. Vi er også avhengig av at alle reguleringsplaner går igjennom. I sommer blir vi ferdig med en tredjedel av stiene, og er dermed godt i rute. Vi sikter på å bruke fem til åtte år for å komme i mål.

Det er etablert ordnet transporttilbud mellom Gulsvik, i bakgrunnen, og nettverket av stier i Høgevarde.

Klar for innrykk

Og alt nå merker Høgevarde pågang av folk, som har sperra opp øyene for satsinga.

-Da vi åpna i fjor, hadde vi ikke mange kilometer å by på, men utover høsten ble det mange. For oss som, er en bitte liten destinasjon med begrensa sommeraktivitet, gikk det raskt fra null til mye folk i fjellet, sier Haaland.

Likevel tror han flere vil ta turen i sommer. Planen er å åpne løypene så fort det tørker opp. Haaland krysser fingrene for at det skjer i juni.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

-Med servering, sykkelutleie, transport fra Gulsvik og til fjells igjen. Plutselig har vi et aktivitetstilbud vi har tro på vil funke, og som vil gjøre det attraktivt å komme på besøk.

-Blir dere Europas svar på Whistler da?

-Det er ambisjonen. Når vi er ferdige, har vi tro på at Høgevarde vil stå seg fint, og bli omtalt sammen med de andre store kjente stisykkeldestinasjoner i verden.

Stiene er lagt så skånsomt som råd i terrenget.
Fargekodene er: Blå: Lett øvet. Rød: Avansert. Sort: Vanskelig. Gul: Klatresti.