Et drivhus er flott både innvendig og utvendig når alt er klart, men for å komme dit må du unngå å gå i den klassiske fella.

Unngå den store drivhusfella

Å montere et lite drivhus i pent vårvær går som regel som en drøm, men dersom man ikke passer på kan monteringen fort bli et mareritt. Her får du et helt konkret tips som vil ta deg trygt forbi den største drivhusfellen.

Et vakkert drivhus når alt er klart, men for å komme dit må du unngå å gå i fella.

Å montere drivhus går som regel går veldig greit, selv om det ofte er mer tidkrevende enn mange tror på forhånd. De fleste drivhus er laget av aluminium og man må ofte jobbe litt for å få metalldelene til å passe overens. Aluminiumprofiler er ikke fleksible, så det er viktig at alle mål stemmer for at alt skal passe sammen. Det er likevel fort gjort å gi seg selv unødvendig arbeid litt lenger frem i monteringsprosessen.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Den store fella

Før man begynner å montere et nytt drivhus er det vanlig å forberede grunnen til drivhuset. Man graver ut noe jord og fyller på med pukk og grus. Mange planlegger deretter å støpe seg en ringmur eller betongsåle, som sokkelen til drivhuset så kan festes til. Her går mange rett i fellen.

– Mange velger å støpe fast drivhusets sokkel til ringmuren eller sålen med en gang. De har målt og fulgt monteringsanvisningen, og ser ingen grunn til å vente med festingen av sokkelen til underlaget. Men å støpe sokkelen fast med en gang vil ofte være en stor feil som kan gi unødvendige utfordringer etter hvert som monteringen av drivhuset skrider frem, forteller Gisle Mikkelborg, butikksjef hos drivhusleverandøren Grønt Fokus.

Det som ofte skjer når man monterer drivhus er at man får behov for å trekke og dra i drivhuset for å få på plass skråstag i reisverket, og etter hvert glass- eller plastplater på vegger og tak. Dersom sokkelen allerede er støpt fast til underlaget mister man denne justeringsmuligheten, og det vil gjøre det svært vanskelig å få alle deler på plass. Hemmeligheten er derfor å montere sokkelen og klargjøre den for faststøping, men vente med å støpe den fast til hele drivhuset er ferdig montert.

– En annen viktig ting i denne sammenhengen er at man heller ikke bør stramme drivhusskruene for mye når man monterer. Ved å ha litt løsere skruer blir det lettere å kunne trekke og dra i drivhuset etter hvert. Så kan man heller gå over drivhuset og etterstramme alle skruer når drivhuset er helt ferdig, forteller Mikkelborg videre.

Mål opp nøye

Hvis du av ulike årsaker er nødt til å feste sokkelen fast med en gang, før du monterer resten av drivhuset, anbefales det at du er spesielt nøye med oppmålingen. Spesielt viktig er målingen av diagonalene til sokkelen. Gjør du et godt arbeid her vil monteringen bli mye enklere, uansett når du måtte velge å støpe fast sokkelen til underlaget.

Thore Fossheim, markedskoordinator i Grønt Fokus