The Gundersen Collection er en imponerende samling kunst og norske bondeantikviteter. Mye er stilt ut på Vestlia resort på Geilo. Her i resepsjonen finnes mellom annet et av de fineste maleriene til Kai Fjell, og malerier av Axel Ender

Kunsten på Vestlia

På Vestlia Resort på Geilo får gjestene noe helt spesielt på kjøpet; En opplevelse der kunst og antikviteter står i fokus. En samling tilgjengelig for alle.

Pål Gundersen (70) kjøpte hotellet i 2000. I tillegg til de vanlige grepene eiendomsutviklere gjør i en slik situasjon, har han fulgt et parallelt spor. Kunstveien.

Den fører oss til The Gundersen Collection. Sentralt i samlingen finner vi en av verdens fineste, privateide samlinger med verker av Edvard Munch.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Vestlia resort er fylt av norsk kunst. Stadig flere tar inn på hotellet nettopp for kunstopplevelsen.

Gjennom flere tiår har samleren Pål Gundersen bygd opp en formidabel kunstsamling. Mellom annet har han en av verdens fineste private samlinger av Munch-grafikk. Gundersen har laget flere bøker om Munch-samlingen sin.

-Jeg hadde nok en snev av samlerinteresse og interesse for historie allerede som liten, sier Pål Gundersen, som i dag er kjent som en formidabel kunstsamler.

En god del av kunsten og antikvitetene han har samlet gjennom et langt liv, viser han frem på hotellet på Geilo.

Ved siden av den store drikkekarsamlingen i tilknytning til resepsjonen, henger et stort maleri av Nils Bergslien (1853-1928). Her jobber en nisse med å lage drikkekar. Ved siden av maleriet ser vi et nydelig hengeskap malt av Sondre Peerson Busterud (1763-1842). I bakgrunnen skimtes et verk av Edvard Munch.

Variert

På Vestlia Resort finner vi, i tillegg til samlingen med malerier og Munch-grafikk, en omfattende samling av norske drikkekar i tre, samt gamle rosemalte møbler.

Pål Gundersen har hatt hytte på Geilo siden i 1987. Han er glad i hallingdalsnaturen. I tillegg til Vestlia, har han kjøpt Bardøla og Highland.

Kai Fjell-salen i Vestlia resort inneholder noen av de viktigste bildene av kunstneren Kai Fjell (1907-1989). Knappe 30 år gammel ble kunstneren utpekt som «Edvard Munchs etterfølger». Suksessutstillingen i Kunstnernes Hus i 1937 ble det store gjennombruddet og alle bildene hans ble solgt. Et av hovedverkene fra denne utstillingen, Legeundersøkelse på daghjem, finner du på Vestlia resort.

Gundersen-samlingen blir assosiert med Munch. Men også Kai Fjell er sentral.

- Jeg fikk kjøpt noen bilder av Kai Fjell, som var en av de største, norske bildende kunstnerne etter krigen. Jeg ble kjent med kunstneren, og var hjemme hos ham flere ganger, forteller Gundersen.

I dag henger noen av de fineste maleriene av Kai Fjell i en egen sal i hotellet.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Bildet Skrik av Edvard Munch (1863-1944) er et av verdens mest reproduserte, ved siden av Mona Lisa, malt av Leonardo da Vinci. The Gundersen Collection (TGC) eier et av de 25 trykte eksemplarene som finnes av Skrik. TGC sitt eksemplar er et av kun to som er håndkolorert. Trykket i sort og håndkolorert av Munch selv med fargene rødt, oransje, blått og grønt. Til venstre ser vi Sjalusi II.

Skiller seg ut

-Edvard Munch er den største, sier Pål Gundersen, med overbevisning. Det starta med at han kjøpte et trykk av Munch på en auksjon. Etter hvert som han leste seg opp på Munch, gikk på auksjoner og utstillinger og snakka med folk, som både hadde kunnskap om Munchs kunst, og kompetanse til å vurdere det som fantes på markedet, lærte han mye.

I 2008 hadde Gundersen 34 Munch-trykk. I miljøet ble det fanga opp at han var en søkende samler. En dag dette året fikk han en telefon fra en kunsthandler i London.

Den opplevelsen forteller han sjøl om i forordet til boka «Edvard Munch. Grafikken og The Gundersen Collection»:

Han hentet meg på flyplassen, og vi kjørte rett til et varehus like i nærheten – en enorm betongbunker. Avdeling på avdeling med ståldører og sikkerhetskontroller, låste porter og vakter utstyrt med våpen. Jeg fikk ikke gå alene, men ble fulgt oppover etasjene, gjennom en dør og inn i et bomberom. Langs den ene veggen var det en hylle. Oppå hyllen lå flere uinnrammede verk av Edvard Munch. På gulvet sto innrammede arbeider i flere lag. I alt 54 grafiske arbeider av den norske kunstneren var i rommet. Jeg får nesten tårer i øynene nå, når jeg tenker på det. Jeg sto i et rom med flere Munch-arbeider enn de fleste har sett samlet på ett sted, annet enn på Munch-museet. Jeg mistet taleevnen et øyeblikk. Trodde ikke dette var mulig. Dette var utenfor alt du kan tenke deg. (…) Jeg skjønte at jeg hadde fått en eksklusiv mulighet.

Det er ikke vanskelig å lese lidenskap i dette. Det ble handel, til tross for at prisen var skyhøy, og dette var midt i finanskrisa.

Gundersen eide etter kjøpet 88 arbeider av Munch. Som en del av finansieringen solgte han unna flere av dem, og satt igjen med det som han sjøl kaller «en spisset samling» på rundt 50 arbeider i det som i dag er perlene i The Gundersen Collection.

Bilder fra Munch-samlingen blir tidvis lånt ut til museer over hele verden. Noen har nylig vært i Paris. Gundersens malerier av Peder Balke, er også etterspurt.

På rekke og rad i resepsjonen henger utvalgte verk av Edvard Munch som finnes i The Gundersen Collection. På broen (f.h.), Melankoli III, Aske II, Kvinnen og videre bortover til både Skrik, Vampyr og Madonna. Som en kuriosa kan nevnes at Munch selv ikke kalte bildet Vampyr, men Kjærlighet og smerte.

Rom etter rom

Kunstmedarbeider Line Sandvik viser fram kunsten på Vestlia.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Med sprudlende entusiasme og omviserglede, går hun foran meg og forteller om alt som finnes i de mange, store rommene. Hun kan utstillingen ut og inn, men for å være helt sikker på det hun forteller, holder hun av og til mobilen sin bort til skiltene med QR-kode som står ved kunstverkene.

Kodene leder inn, via mobilen, til rett side på hjemmesiden, der en får utfyllende informasjon om objektene i samlingen.

På hjemmesiden kan man også lese om mellom andre kunstneren Peder Balke - som ikke er stilt ut på hotellet, men som Gundersen har en imponerende samling av.

Fra den store Munch-samlinga si, har Pål Gundersen valgt ut flere grafiske trykk som henger i tilknytning til resepsjonen på hotellet. Spesielt for Munch-samlingen i The Gundersen Collection, er at mange av verkene er håndkolorert av kunstneren selv. Samlingen har også flere forskjellige verk av samme motiv, noe som er selve kjernen i grafikken. Med grafikk kan kunstneren opprettholde utgangspunktet i motivet, og samtidig bearbeide det videre.

Klassisk norsk kunst er i høysetet hos samleren Pål Gundersen. Samlingen inneholder flere viktige praktverk av maleren Odd Nerdrum (f. 1944). I gangen utenfor de store konferansesalene på Vestlia henger mellom annet tre store malerier av Nerdrum. Her ser vi hovedverket Contra Natura (1988-1990) med Nerdrums mytiske, tidløse og arketypiske univers.

Norske mestere

Vi går gjennom Kai Fjell-salen, passerer bilder av mellom andre Odd Nerdrum og Vebjørn Sand. Spisesalen er fylt med rosemalte hengeskap av forskjellige kunstnere. Her er også en egen sal med interiør fra gården Kvie i Flå, dekorert av Embrik Bæra.

Vi finner mer enn 50 grafiske trykk fra 1700-tallet av de danske landskapsmalerne Erik Pauelsen og Christian August Lorentzen. Her er også originaler og trykk av tegnemesteren Johan F. L. Dreier, og ikke minst en stor original av Theodor Kittelsen. Vi finner også andre kunstnere, som Knut og Nils Bergslien og Axel Ender.

I spa-avdelingen står flere statuer av Kirsten Kokkin.

Som en kuriositet kan nevnes himmelsengen til Marcello Haugen.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Norge har vært promotert som skinasjon og vintersportssted i utlandet siden starten av 1900-tallet. Skiplakatene har gått fra å være ren informasjonsbærer, den tids massekommunikasjon, til å bli en historisk kulturarv og norsk reiselivshistorie. The Gundersen Collection har trolig den største private samlingen Vintage Ski Poster fra Norge.De originale skiplakatene på Vestlia vekker stor oppmerksomhet blant gjestene.

Den store samlingen av gamle reklameplakater for vinterturisme i Norge henger i sportsbaren. Den er også verdt å studere.

En totimers vandring gjennom hotellet, etterlater mange inntrykk.

Kunstweekend Vestlia: Kunstweekend VestliaÅrlig arrangeres Kunstweekend på Geilo med foredragsholdere fra hele Kunst-Norge. Munch, Kode og Nasjonalmuseet er til stede, sammen med samtidskunstnere, forfattere og andre kulturpersonligheter.

Kunstweekend

- Vestlia Resort er blitt kjent som et kunsthotell. Hver høst arrangeres mellom annet Kunstweekend med et innholdsrikt tematisk program, forteller Sandvik. I fjor handlet det mellom annet om kunst og kulturinvesteringer, som verktøy for fornyelse.

Hvert år blir en samtidskunstner invitert til dialog. I fjor var det Bjørn Baasen. Året før var det Kenneth Blom. Kunstneren Sverre Malling var på Kunstweekend i 2019.

Representanter fra mellom andre Munch-museet, Nasjonalmuseet og KODE i Bergen er faste foredragsholdere på Kunstweekend, i lag med andre kunstinstitusjoner, forfattere og kunstkjennere.

Drikkekar: Noe av det vakreste man kan samle, er fugleforma drikkekar i tre. Høner, haner, ender, svaner, orrfugl, og gjess. Til og med pelikaner og noen som ser utsom en blanding av flere fugler. The Gundersen Collection har også ølboller, kaner og kjenger, tumlinger, einskildskopper, tutekanner trøys, beger, staup og øser. Mange av begerne er etterligninger av beger i finere metall. Da pressglass og steintøy ble allemannseie, forsvant tradisjonen med drikkekar av tre.
OL-plakaten fra 1952, laget av Helge Kittelsen, kom ut på åtte forskjellige språk.