Lisbetnuten – sentrumsnær vandring i Gol: Det er litt utfordrende terreng mot toppen av Lisbetnuten. Her kan det være glatt på våte dager.

Lisbetnuten – sentrumsnær vandring i Gol

Gol og Golsfjellet har flere flotte turalternativer for de som vil ha seg en fottur. Noen turer kan være litt krevende, mens andre er veldig lette.

Lisbetnuten – sentrumsnær vandring i Gol: Fra toppen av Lisbetnuten ser en store deler av Gol sentrum og langt oppoverHallingdal.

Et populært turmål for innbyggerne i Gol er Lisbetnuten. Den ligger rett nord for Gol sentrum, og det beste stedet å starte fra er Gol Samfunnshus. Her er det god parkering.

Lisbetnuten – sentrumsnær vandring i Gol: N/A

Selve gåturen går på oversiden av Gol Samfunnshus (svømmehallen), østover forbi kunstgressbanen som ligger på nedsiden. Stien går her opp på veien Rundingen. Følg denne veien ca 100 meter forbi krysset til Steinvegen. Ta så første avstikker opp til venstre, da går stien forbi en liten lekeplass og videre gjennom et byggefelt til du kommer opp til Robølevegen. Kryss denne og fortsett fin sti/traktorvei oppover lia.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Utsikt

Her er det fint kulturlandskap, og etter hvert som terrenget stiger mot Lisbetnuten kan du ta en liten avstikker fra stien for å nyte utsikten.

En ser både oppover og nedover dalen, og selvfølgelig det meste av Gol sentrum. Det er et litt krevende parti når du nærmer deg toppen, så her er det greitt å ha fjellsko eller gode joggesko. På toppen er det en stor telemast, og det er en postkasse med gjestebok som du kan skrive deg inn i. Toppen av Lisbetnuten ligger på 601 moh.

Alternativ rute

Dersom du ikke ønske å gå samme vei ned igjen, kan du forsette mot gårdene i Åsgardane og gå stig ned igjen til Renslotunet øst for Petterbråten Byggefelt.

Eller du kan gå via Vindfallet på østsiden av Lisbetnuten og ned til Hagaskogen, men da får du ca 4 kilometers gange på gangvei/fortau før du er tilbake ved Gol Samfunnshus.