Ring 113: Stiftelsen Norsk Luftambulanse gjennomfører Akuttaksjonen i ti dager før påske. Målet er å senke nordmenns terskel for å ringe 113. Foto: Knut Olav Kvissel

Ikke vent med å ringe 113

Hver dag skjer det 20 alvorlige ulykker i Norge. To-tre av dem er livstruende. Likevel nøler mange nordmenn med å ringe 113.

– Vi ser at for mange venter for lenge med å ringe nødnummeret, sier Stephen Sollid. Han er sjeflege i Stiftelsen Norsk Luftambulanse og har 16 års erfaring som luftambulanselege.

– Dersom du tror eller vet at noen har en livstruende sykdom eller skade, så skal du ringe 113 med en gang, sier Sollid.

1 av 3 ringer for sent

Ifølge tall fra Nasjonalt Traumeregister skjer det i gjennomsnitt 20 alvorlige ulykker hver eneste dag i Norge. Av disse er to-tre ulykker livstruende.

– I tillegg er det mange som opplever akutt og alvorlig sykdom som ikke er åpenbart livstruende. Men det kan likevel være riktig å ringe 113. Det kan for eksempel være en alvorlig sykdom eller skade som det haster å gjøre noe med, slik at man unngår varige mén, forklarer Sollid.

Men mange nordmenn nøler likevel med å taste tallene 113 på telefonen. En Norstat-undersøkelse fra 2020 viser at en tredjedel av Norges befolkning ikke ville prioritert å ringe 113 i en akutt situasjon. De ville sjekket puls eller lagt personen i stabilt sideleie før de ringer etter hjelp.

– Det er vel og bra, men ikke riktig. Det viktigste er å ringe 113 med en gang.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Du ringer, de avgjør

Dette er en av årsakene til at Stiftelsen Norsk Luftambulanse setter i gang Akuttaksjonen onsdag 30. mars. Årets aksjon har til hensikt å senke nordmenns terskel for å ringe nødnummeret 113. Les mer om Akuttaksjonen her.

– Dersom du kommer i en situasjon der det står om liv eller helse, er det å ringe 113 det viktigste du kan gjøre. Ikke bare sender 113-sentralen ut øyeblikkelig hjelp til deg, men de kan også hjelpe deg med å hjelpe, for eksempel ved å si at du må starte med hjerte- og lungeredning, forteller Stephen Sollid.

Sjeflegen i Stiftelsen Norsk Luftambulanse understreker at en telefon til 113 ikke er det samme som å bestille en ambulanse eller et legehelikopter. Det er opp til helsepersonellet på 113-sentralen å vurdere hvor alvorlig situasjonen er, og hvilke ressurser som skal sendes ut. Du ringer, de avgjør.

Stephen Sollid har et godt råd til de som nøler med å ringe nødnummeret:

– Det er viktig at folk ikke kvier seg for å ringe 113. Det er bedre å ringe en gang for mye enn en gang for lite.

Gratis nød-app

Sollid anbefaler også å laste ned appen Hjelp 113. Den er gratis og anbefalt av Helsedirektoratet.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Den kan gjøre varslingen lettere. Den har knapper for 110, 112, 113 og nærmeste legevakt. I tillegg sender den posisjonen din rett til nødsentralene.

Det kan særlig være en fordel på påsketur i skogen eller fjellet, understreker sjeflege Stephen Sollid:

– Nøyaktige koordinater gjør at ambulanse og legehelikopter finner deg lettere. Det kan spare livsviktig tid.

Hanna Norberg, Kommunikasjonsrådgiver Stiftelsen Norsk Luftambulanse

Når skal du ringe 113

Ved disse tilfellene skal du ALLTID ringe 113:

•Bevisstløshet

•Sterke brystsmerter

•Store pustevansker

•Plutselig problem med å prate, smile eller løfte

•Alvorlig skade, store blødninger eller voldsomme akutte smerter

Husk at ingen redder liv alene. Av og til må du ta det første steget.

«Hjelp 113»

•Stiftelsen Norsk Luftambulanse har utviklet mobilappen «Hjelp 113».

•I appen kan du ringe alle nødsentralene (110, 112 eller 113) eller nærmeste legevakt.

•Appen sender automatisk melding om hvor du er. Med GPS-koordinatene får luftambulansen og andre nødetater nøyaktig posisjon.

•Hjelp 113 er lastet ned 2 millioner ganger. Appen er gratis. Husk å aktivere appen når du har lastet den ned.

Artikkelen fortsetter under annonsen.