Marianne Zetterstrøm Gulliksen og Alexsander Gulliksen var først ute med ferdig hytte i Oset hyttefelt ved Tisleifjorden på Golsfjellet

50 000 følgere på Instagram

-Da vi nærma oss fullføringa av hytta vår i 2014 i, var jeg i ammetåka med yngstemann. Jeg forlangte å få bestemme over tre ting på hytta: Kjøkkenet, den innvendige panelet og fargene, sier Marianne Zetterstrøm Gulliksen (43).

Byggeledelsen og oppfølginga på alle andre punkter var det ektemannen, Alexander Gulliksen (48) som tok seg av. -Alexander driver med rådgivning innen bygg, og leder byggeprosjekter, så han hadde min fulle tillit, smiler hun.

De to gifta seg midt under pandemien. Det gikk effektivt unna på Rådhuset i Hokksund i Øvre Eiker, og så reiste de øyeblikkelig på hytta og hadde bryllupsmiddagen der.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Og hytta - den har en liten forhistorie.

Å veksle inn hus i hytte

Da eikværingen Marianne og golingen Alexander ble kjærester, hadde hun rekkehus i Solbergelva i Nedre Eiker, og han hadde hus på Gol. Snart bestemte de seg for at det var ei hytte på fjellet de ville legge pengene sine i. Derfor solgte de i 2014 huset på Gol for å investere i den drømmen. I 2017 solgte de også rekkehuset og kjøpte hus i Hokksund der hun er oppvokst, like før eldstemann skulle begynne på skolen.

-Til å begynne med var det ei hytte for seg sjøl ved et tjern vi så for oss, men etter hvert som planene tok form, måtte romantikken og nostalgiidyllen vike. Dette skulle bli ei hytte for framtida – et sted å tilbringe mye tid på, og et viktig sted for de to sønnene våre, Sivert (10) og Ola (8). Her ligger det et hotell, her er det alpinbakker, her er det turløyper, og muligheter for fiske, også fra båt.

Drømmen realiseres

Hytta ble den første i det nye Oset hyttefelt ved demningen til Tisleifjorden på Golsfjellet. Dette blir et middels stort felt, der det i dag er drøyt 20 hytter. Flere av Marianne og Alexanders venner har bygd eller bygger der, men det er folk i alle aldre på feltet.

Våren 2015 tok kvartetten den nye hytta i bruk. Nå skulle den innvendige trivselen skapes.

-Jeg lette etter forbrukerinformasjon på nettet, men jeg søkte også etter inspirasjon og ideer, blant annet på Instagram. Der fant jeg litt her og litt der som jeg kunne bruke, og sakte, men sikkert begynte vi å få det slik vi ønska å ha det innendørs. Jula 2015 begynte jeg å dele bilder fra hytta vår på Instagram for å vise hvordan vi hadde fått det, og hvordan vi løste ting. Jeg fikk en del følgere, kanskje et par tusen, og dette ble et digitalt nettverk, med delinger og tips om hvor man kunne kjøpe ting og utstyr som hører til et interiør, forteller Marianne.

Insta-mersmak

Bilen ble stående ute. Garasjen har vært brukt både til barne-disco og afterski.

-Etter hvert var motivene fra egen hytte oppbrukt, dette begynte å bli litt kjedelig. Derfor begynte jeg også å dele bilder jeg fant hos andre. Dette ble en spore til å bytte navn på kontoen. Dermed var @hyttervielsker en realitet. Siden 2016-2017 har tallet på følgere steget jevnt, og det stiger fortsatt. Nå nærmer det seg 50 000.

Hva slags hytter og hytteeiere handler det om?

Artikkelen fortsetter under annonsen.

-Store hytter, små hytter, gamle, nye. Poenget er å vise personlig stil og smak som kan være til glede og eventuelt inspirasjon for andre.

-Hvor kommersielt er dette?

-I utgangspunktet var det ikke kommersielt i det hele tatt, og det er fortsatt ikke motivasjonen. Dette er en ren fritidsinteresse. Vi reiser på hytta så å si hver helg hele året, og det er oftest i bilen på vei hjem om søndagsettermiddagene jeg sitter og holder på med dette. Jeg har en helt annen jobb som tar mye oppmerksomhet og tilstedeværelse, som psykisk helserådgiver under paraplyen Ung helse i Kongsberg. Der jobber jeg med ungdommers psykiske helse, og samarbeider med foreldre, lærere og andre som møter barn og unge. Jeg er svært engasjert i jobben min, og sist høst tok jeg en mastergrad i psykisk helse. Da var det den som tok det meste av oppmerksomheten min. @hyttervielsker er et kjærkomment avbrekk der jeg blir inspirert og drømmer meg bort.

Ting tar vel tid …?

Men det er likevel noen bedrifter som har fatta interesse for Mariannes Instagram-liv, og som ønsker at hun skal dele bilder av noe de ønsker å reklamere for. – Dette kan det fort bli mye administrasjon av, så jeg vil begrense det, slik at det ikke blir stress. Og det som er kommersielt, produktene jeg viser fram, må være ting jeg står for sjøl, sier hun.

-Jeg har foreløpig ikke merka noe til at du må si nei til andre gjøremål, for eksempel i familiesammenheng, fordi du må drive med denne instagramkontoen, sier ektemannen Alexander, henvendt til Marianne.

-Jeg ønsker å formidle interesse for hytteliv i sin alminnelighet, et sted der man henter livskvalitet, et sted man innreder for å trives, og hvor man senker skuldrene etter en hektisk hverdag og tøffe arbeidsøkter, sier hun.

-Kan ikke det å vise fram perfekte hytteinteriør, eller spektakulære installasjoner, være med på å skape stress hos hytteeiere som ikke helt synes de får til dette med å innrede?

-Jeg ser på denne instagramkontoen som et ukeblad, et magasin. Når jeg kjøper et interiørmagasin og ser bilder der, kan jeg sjøl tenke «Wow!», men det kan likevel virke inspirerende på meg. Slik vil jeg at @hyttervielsker også skal fungere, og jeg prøver å formidle budskapet om at det å trives på hytta er det viktigste.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Et nettsamfunn

Troll og ugler er henvist til hemsen.

-Du har også en emneknagg – hashtag - som heter #hyttervielsker_kaffestund. Hvorfor etablerte du den?

-Dette er en knagg man kan merke bildene sine med. Jeg deler bilder fra hashtagen #hyttervielsker_kaffestund på @hyttervielsker. Jeg er sjøl veldig glad i kaffekoppen, og det er sjelden jeg har tid til å nyte kaffekoppen i en hektisk hverdag. På hytta, derimot, har de fleste god tid til å nyte kaffekoppen, og jeg ønsker å formidle at man skal ta seg tid til å nyte denne stunda. Kanskje setter jeg meg ned et sted der det passer slik i forbifarten. Kaffestunden kan også godt være ved bålet eller bålpanna, for eksempel. Jeg deler gjerne fem bilder i slengen fra denne hashtagen, fra forskjellige bidragsytere.

-Har du møtt noen av dem som er bidragsytere til kontoen din, i virkeligheten?

-Det har jeg vel knapt gjort, men det er noen med hytte i nærheten av vår som har prøvd å få til et treff. Det ble avlyst pga. korona. Og jeg kommer nok ikke til å arrangere noe – jeg har nok med det jeg allerede har i en hektisk hverdag

-Ser du på deg sjøl som influenser?

-Nei, og ja. Det er jobben min og faget mitt innafor psykisk helse jeg identifiserer meg med. Men ettersom jeg nå er blitt kontakta av annonsører, må jeg vel innse at jeg i en viss grad også er influenser. Dette skal imidlertid være en overskuddsaktivitet, noe hyggelig og gøy, som også gir meg en følelse av å ha skapt noe.

-Går det ei grense noe sted for hvor stort du vil at dette skal bli?

-Nå har jeg så mange følgere at det ikke er så interessant å tenke seg hvor dette kommer til å ende. Jeg ønsker meg først og fremst følgere som har et lignende forhold til hytte og hytteliv som jeg har sjøl. Det vil si at jeg først og fremst retter meg mot Skandinavia. 73 prosent av følgerne kommer fra Norge, men de fire neste nasjonene på statistikken min er Sverige, USA, Russland og Danmark, med fra 3,6 til 1,5 prosent. Den prosentvise fordelingen mellom kvinner og menn er 89/11, sier Marianne Zetterstrøm Gulliksen.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Harald Reitan

To plassbygde senger, med tilhørende skap og skuffer, sørger for god utnytting av det ene soverommet på hemsen.
Langbordet som først ble lånt fra noen naboer passet så godt inn at det ble stående.